auernhammer wohlrab architektur

 

dragon`s cave / furth im wald


the new dragon`s cave in furth im wald is intended to create a sensual, highly memorable spatial experience for future visitors. the dragon is clearly in the center of the staging and thus in the perception of the human senses. in order to achieve this, the curiosity of the visitors is gradually increased from the moment they first see the building until they pass through it, until the dragon can finally be felt in its physical presence.


as soon as you enter the festival area, the new dragon`s cave appears as an abstract, scaleless object with similar surfaces and unusual dimensions. insights into the interior are only dimly granted along the facades. the covered entrance area leads to the main entrance to the exhibition. inside then, you are surrounded by a spatial funnel made of concrete as soon as you enter the entrance hall. the inner courtyard can now also be seen, its floor material corresponds to the walls, ceilings and floors of the interior. as if in a suction, one is led to progress in the building, the reverberant concrete surfaces reflect the echo of the footsteps with increasing intensity and are overlaid with hardly definable tones that spread out from the presentation hall. crossing a markedly deeper, darker area, you then face the dragon: a skylight stages the dragon with hard highlights - the sounds of the dragon now penetrate the entire building with increasing intensity. soot and smoke still characterize the atmosphere of the room after the dragon has been demonstrated. after experiencing the dragon, the inner courtyard serves as a place of rest.


few means are chosen to create this spatial effect. the monolithic use of reddish-colored concrete on the floor, walls and ceilings emphasizes the greenish color of the dragon and light filter structures made of metal arranged in front of the glazing have a significant impact on the atmosphere in the interior. the homogeneous effect of the material concrete is particularly important to us, which should not only have an optical effect, but also reflect the monolithic nature of the construction. for this reason, insulating concrete was chosen as the constructive medium of the outer walls, which, as in-situ concrete, creates a seamless plastic object.


drachenhöhle / furth im wald


die neue drachenhöhle in furth im wald soll eine sinnlich höchst einprägsame raumerfahrung für zukünftige besucher/-innen schaffen. der further drache steht dabei deutlich im zentrum der inszenierung und damit in der wahrnehmung durch die menschlichen sinne. um dies zu erreichen, wird die neugier der besucher/-innen seit dem ersten erblicken des baulichen gebildes bis über dessen durchquerung hinweg allmählich immer mehr gesteigert, bis der further drache schließlich in seiner physischen präsenz spürbar werden kann.


sobald das festgelände betreten wird erscheint die neue drachenhöhe zunächst als abstraktes, maßstabsloses gefüge mit gleichartigen oberflächen und ungewohnten dimensionen. einblicke in das innere werden entlang der fassaden nur schemenhaft gewährt. der überdeckte eingangsbereich leitet über zum hauptzugang zur ausstellung. gerade noch im freien, so ist man anschließend umgeben von einem räumlichen trichter aus beton, sobald die eingangshalle betreten ist. auch der innenhof ist nun zu sehen, dessen bodenmaterial den wänden, decken und böden des innenraumes entspricht. wie im sog wird man zum fortschreiten im gebäude weitergeleitet, die schallharten betonoberflächen reflektieren das echo der schritte zunehmend eindringlicher und überlagern sich mit kaum definierbaren tönen, die sich von der halle kommend ausbreiten. einen betont tieferen, dunkleren bereich durchquerend, steht man anschließend frontal dem further drachen gegenüber: ein oberlicht inszeniert den drachen mit hartem schlaglicht - die laute des drachen durchdringen das gesamte gebäude nun zunehmend intensiver. ruß und rauch prägen auch noch nach der vorführung des drachens die raumatmosphäre. nach dem erleben des drachens dient der innenhof als ort der ruhe.


um diese räumliche wirkung zu erzeugen, werden wenige mittel gewählt: der monolithische einsatz von rötlich gefärbtem beton an boden, wänden und decke betont die grünliche farbigkeit des dachen und vor den verglasungen angeordnete licht-filter-strukturen aus metall prägen die atmosphäre im innenraum wesentlich mit. besonders wichtig ist uns die homogene wirkung des materials beton, welche nicht nur als optischer effekt wirken soll, sondern auch die monolithische beschaffenheit der konstruktion abbildet. aus diesem grund wird als konstruktives mittel der außenwände dämmbeton gewählt, der als ortbeton ein fugenloses plastisches objekt entstehen lässt.



competition 1st prize

dragon`s cave

collaboration with str.ucture lightweight design

city of furth im wald I 2021